В Україні відсутня акредитована структура для ідентифікації справжності компонентів гелікоптерів Мі-8МТ.

В Україні відсутня сертифікована інституція, уповноважена встановлювати справжність комплектуючих до гелікоптерів Ми-8МТ, що потягло за собою конфіскацію озброєння та повернення двох вертольотів до військових підрозділів у небоєздатному стані. Це породжує технічну, правову та безпекову прогалину, наражаючи на небезпеку обороноздатність держави.

Україна не має сертифікованої організації, яка може визначати автентичність деталей вертольотів Ми-8МТ

В Україні відсутня будь-яка ліцензована структура з технічного забезпечення та відновлення вертольотів зразка Ми-8МТ, котра мала б правомочність ідентифікувати оригінальність деталей до даних вертольотів. Дана прогалина в механізмі оборонного авіабудування стала підґрунтям для початку кримінального провадження та арешту озброєння двох бойових вертольотів, гальмування гарантійних процедур і повернення до військових формувань двох вертольотів у небоєздатному вигляді, повідомляє УНН.

Немає кому ідентифікувати справжність деталей до вертольотів Ми

В Україні на поточний момент не існує жодної акредитованої організації з технічного догляду та відновлення вертольотів типу Ми-8МТ, яка була б уповноважена встановлювати чи засвідчувати справжність деталей до цих вертольотів. Вочевидь, дана ситуація склалася через те, що розробник і виробник цих гвинтокрилих машин є російським, а отже будь-яка взаємодія з ним є неможливою.

Разом із тим, відсутність компетентного органу формує технічний, правовий і безпековий дефіцит, що вже призвело до зупинки модернізації техніки та поставило під сумнів обороноздатність країни. Адже два вертольоти, які знаходилися у військових частинах і виконували бойові завдання, через законодавчі недоліки після регламентного капітального ремонту втратили своє озброєння і повернулися до війська без зброї.

Очевидно, що без акредитованої організації будь-які “експертні висновки” щодо справжності деталей перетворюються на суб’єктивні міркування, які можуть стати підставою для прийняття рішень, які завдають шкоди обороноздатності, а також лягти в основу кримінальних справ.

Оновлення гелікоптерів і несподівані “запитання” щодо деталей

На початку 2024 року компанія “МС Авіа-Грейд” реалізувала державний контракт із дообладнання двох вертольотів Ми-8МТ бойовими системами, електронікою та системами захисту. Після модернізації вертольоти пройшли технічні та льотні випробування, були прийняті військовими частинами. Один з вертольотів успішно виконував бойові місії, інший перебував на постійному бойовому чергуванні.

Згодом вертольоти для збільшення льотного ресурсу передали на плановий капремонт іншій компанії – “Авіакон”. Саме там без залучення представників “МС Авіа-Грейду”, незважаючи на діючі гарантійні зобов’язання (встановлені системи перебували на гарантії у постачальника), демонтували та розібрали встановлені системи озброєння. Після цього виникли заяви про нібито несправжність обладнання, встановленого в процесі модернізації вертольотів.

Однак, порівняння демонтованих систем озброєння провели не за чинною українською документацією ДСТУ, а за радянськими та російськими ГОСТами. Слід зазначити, що українські державні стандарти були затверджені ще у 2023 році.

У “МС Авіа-Грейд” пояснили, що встановлені ним деталі відповідають українській документації, але відрізняються від російського ГОСТу. Вочевидь, саме тому їх вирішили визнати “несправжніми”. 

Фактично, за таким принципом під сумнів можна поставити будь-яку модернізацію бойової техніки радянського зразка, яку зараз використовують військові на фронті.

Чому в Україні неможливо здійснити перевірку справжності деталей Ми-8 

Як вже згадувалося вище, єдина інстанція, яка могла б офіційно засвідчити відповідність деталей авіаційної техніки радянських типів, – це розробник з росії. Саме ця компанія може здійснювати авторський контроль, має оригінальну серійну та ремонтну документацію.

Українським авіабудівним підприємствам після початку війни з росією довелося адаптуватися, розробити власну документацію і працювати вже за українськими стандартами, щоб мати можливість ремонтувати та модернізувати ту техніку, яка залишилася у спадок від радянського союзу, а також яка була закуплена в росії раніше. Тому жодне українське підприємство не може легітимно здійснювати автентифікацію.

Наша компанія не може здійснювати перевірку справжності під час проведення вхідного контролю у зв’язку з відсутністю на підприємстві наявної та актуальної серійної або ремонтної документації на дані вироби від розробника/виробника, який здійснює безпосередній авторський нагляд та знаходиться в країні-агресорі та підпадає під дію санкцій 

– пояснили в «МС Авіа-Грейд».

Арешт озброєння, недопуск до гарантій і втрата боєздатності

Попри відсутність будь-яких законних підстав для оцінки справжності, слідчі Департаменту військової контррозвідки СБУ відкрили кримінальне провадження та конфіскували озброєння, встановлене на вертольоти. Представників “МС Авіа-Грейд” до обладнання не допустили, технічну документацію не запитали, гарантійні процедури заблокували. Вочевидь, не була проведена робота й з постачальником обладнання.

Зокрема, слідчі ймовірно досі не поцікавилися у постачальника про те, яке обладнання було поставлене і знаходилося у нього на гарантії.

У підсумку два вертольоти після капремонту повернулися у військові частини без зброї й без можливості виконувати бойові завдання.

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *