Нобелівський комітет визначив переможців премії з економіки за 2025 рік

Володарями Нобелівської відзнаки з економічних наук у 2025 році стали економіст американсько-ізраїльського походження Джоель Мокір, французький економіст Філіп Агьон і канадський економіст Пітер Говітт «за з’ясування економічного підйому, обумовленого новаторством».

Ключові тези:

  • Джоель Мокір досліджував передумови для стабільного прогресу завдяки технологічному розвитку та підкреслив значущість відкритості соціуму до свіжих ідей.
  • Філіп Агьон і Пітер Говітт розробили теорію безперервного зростання через ‘креативне нищення’, коли нові вироби витісняють застарілі, що призводить до протиріч.
  • Новації, які приносять щось новітнє, здатні бути деструктивними для фірм, які не готові до метаморфоз та до втрати своїх переваг на ринку.

Оголошено переможців Нобелівської премії з економіки за 2025 рік

Королівська шведська академія наук ухвалила рішення нагородити премією Шведського державного банку з економічних наук 2025 року імені Альфреда Нобеля Джоеля Мокіра, Філіпа Агьона та Пітера Говітта «за роз’яснення економічного підйому, викликаного нововведеннями».

При цьому Мокіру «за визначення передумов для тривалого прогресу завдяки технічному поступу», а Агьону та Говітту «за теорію безперервного підйому завдяки креативному нищенню».

Мокір застосував історичні першоджерела, щоб прояснити, як стало реальним стабільне економічне просування — коли воно перетворилось на "нову даність". Він продемонстрував, що для невпинного процесу новацій недостатньо лише знати, що щось діє — потрібно ще й розуміти, чому воно працює, мати наукове обґрунтування.

Власне цього часто не вистачало до промислової революції, через що було складно розробляти нові відкриття та винаходи. Мокір також акцентував увагу на важливості відкритості суспільства до нових міркувань і схильності до змін.

Лауреати Нобелівки 2025 року з економіки

Агіон і Ховітт також вивчали механізми тривалого підйому. У своїй статті 1992 року вони розробили математичну модель феномену, який назвали "творчим руйнуванням", коли на ринок потрапляє новий, кращий продукт, а компанії, що збувають старі товари, втрачають позиції.

Новація є "творчою", тому що приносить щось новітнє, але водночас "руйнівною" оскільки технологія попередників стає застарілою.

Лауреати різними шляхами довели, що креативне нищення неминуче утворює колізії, які потрібно врегулювати конструктивно. Інакше нововведення будуть блокувати ті фірми чи групи інтересів, котрі бояться втратити власні переваги.

Источник

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *