Західні обмеження вплинули на нафтову торгівлю Індії, послабивши її залежність від російського чорного золота. Обсяги імпорту з рф скоротилися на 17,8% за період січень-жовтень 2025 року, водночас поставки з Америки збільшились на 83,3%, а з ОАЕ – на 8,7%.

Західні санкції впливають на нафтову промисловість Індії, зменшуючи її залежність від російського палива за зниженою ціною та перенаправляючи енергетичні ресурси у бік Сполучених Штатів та Об’єднаних Арабських Еміратів, згідно зі звітом Rubix Data Sciences, повідомляє УНН, посилаючись на mint.
Деталі
Поставки нафти до Індії з рф, як стверджується, впали на 17,8% у період з січня по жовтень 2025 року у порівнянні з аналогічним періодом минулого року, на тлі того, як більш суворі обмеження ЄС та розширені вторинні американські санкції підвищили ризики для виконання вимог індійськими нафтопереробними підприємствами, як вказано у звіті.
“Цей зсув демонструє відхилення від часу після вторгнення в Україну, коли Індія стала одним з найбільших споживачів російської нафти після того, як західні країни ввели санкції проти москви”, – пише видання. У той час значні знижки на російську нафту надавали індійським нафтопереробним заводам цінову перевагу, особливо для експортно-орієнтованих підприємств. Однак цю тактику ставало все важче підтримувати у 2025 році на тлі посилення нагляду, повідомляє видання.
Rubix зазначив, що тиск зріс в середині 2025 року, коли ЄС знизив граничну ціну на російську нафту, що поставляється морем, з метою обмеження прибутків москви від нафти. Після цього були введені ширші вторинні санкції США, які посилили контроль над глобальною торгівлею енергоносіями.
У жовтні Управління з контролю за іноземними активами (OFAC) Міністерства фінансів США ввело санкції проти російських нафтових гігантів “роснефть” та “лукойл”, що ще більше ускладнило закупівлі для індійських імпортерів, пише видання. Як зазначається, разом ці дві компанії становили майже 60% експорту російської нафти до Індії у 2025 фінансовому році, що дорівнювало приблизно 88 мільйонам тонн, як зазначено у звіті.
“Ці зростаючі ризики недотримання змусили індійські нафтопереробні заводи зменшити обсяги російських барелів, особливо для операцій, пов’язаних з експортом”, – підкреслив Rubix, додавши, що очікується, що “імпорт з росії ще більше знизиться з грудня 2025 року”.
Зі зменшенням залежності від російської нафти Індія, як вказано, перейшла до того, що у звіті описано як “чисті” барелі, постачання нафти, яку можна переробляти та експортувати, не порушуючи західних обмежень.
“Імпорт сирої нафти зі Сполучених Штатів збільшився на 83,3%, тоді як закупівлі з ОАЕ зросли на 8,7% протягом січня-жовтня 2025 року”, – пише видання.
“Цей поворот підкреслює, як комерційні міркування, а не тільки ціна, тепер впливають на рішення Індії щодо джерел енергії”, – йдеться у звіті.
Наслідки санкцій, як зазначається, були більш помітними в експорті. Постачання нафтопродуктів до п’яти основних напрямків Індії: Нідерландів, ОАЕ, Сінгапуру, США та Австралії, значно скоротилися протягом цього періоду.
На ці ринки припадало 51% експорту нафтопродуктів Індії в період з січня по жовтень 2025 року. Спад відбувся після запровадження правил ЄС, які обмежували імпорт палива з російської сирої нафти, навіть якщо воно переробляється в третіх країнах, таких як Індія.
Західні покупці стали більш обережними щодо придбання індійських паливних продуктів, які можна відстежити до нафти російського походження, на тлі посилення контролю, зазначив Rubix.
Щоб компенсувати втрати на традиційних напрямках, індійські експортери звернулися до менших та незахідних ринків. “Частка Китаю в експорті нафти з Індії подвоїлася з 2% до 4%, тоді як частка Оману збільшилася з 2% до 4%, а частка Південної Кореї – з 1% до 2%”, – пише видання.
Rubix дійшов висновку, що “хоча російська нафта залишається частиною енергетичного балансу Індії, її домінування поступово зменшується, оскільки дотримання санкцій, доступ до експорту та геополітична невизначеність змінюють торговельні потоки”.