В Україні відсутня акредитована установа для підтвердження справжності комплектуючих гелікоптерів Мі-8МТ.

В Україні відсутня акредитована інституція, яка має право визначати справжність компонентів до гвинтокрилів Мі-8МТ, що спричинило затримання озброєння та повернення двох гелікоптерів до військових підрозділів без боєздатності. Це утворює технічний, правовий та безпековий простір без правил, ставлячи під питання обороноздатність держави.

Україна не має сертифікованої організації, яка може визначати автентичність деталей вертольотів Ми-8МТ

В Україні відсутня будь-яка авторизована установа з технічного обслуговування та лагодження гвинтокрилів типу Мі-8МТ, яка мала б компетенцію визначати справжність компонентів до цих гелікоптерів. Даний недолік у системі оборонного авіабудування став причиною для  започаткування кримінального провадження та затримання озброєння двох військових гелікоптерів, зупинки гарантійних процедур і повернення до військових підрозділів двох гвинтокрилів у небоєготовому стані, пише УНН.

Відсутній орган для визначення справжності компонентів до гвинтокрилів Мі

В Україні на даний момент не існує жодної ліцензованої установи з технічного обслуговування та відновлення гвинтокрилів типу Мі-8МТ, яка б мала уповноваження встановлювати чи підтверджувати автентичність компонентів до даних гелікоптерів. Вочевидь така ситуація виникла через те, що розробник і виробник цих гвинтокрилів є російським, а відповідно будь-яка взаємодія з ним виключена.

Разом з тим, відсутність правомочного органу створює технічний, правовий та безпековий вакуум, що вже призвів до блокування модернізації техніки і поставив під сумнів обороноздатність держави. Адже два гвинтокрили, що знаходилися у військових частинах та виконували бойові завдання, через правові колізії після запланованого капітального відновлення втратили власне озброєння та повернулися до війська роззброєними.

Очевидно, що без акредитованої організації будь-які “експертні висновки” про справжність компонентів перетворюються на суб’єктивні припущення, котрі можуть стати основою для прийняття рішень, що шкодять обороноздатності, а також покласти початок кримінальним справам.

Удосконалення гвинтокрилів і несподівані “сумніви” щодо компонентів

На початку 2024 року підприємство “МС Авіа-Грейд” виконало державний контракт з дообладнання двох гвинтокрилів Мі-8МТ бойовими системами, електронікою та системами захисту. Після модернізації гвинтокрили пройшли технічні та льотні випробування, були прийняті військовими частинами. Один з гвинтокрилів успішно виконував бойові завдання, інший перебував на постійному бойовому чергуванні.

Згодом гвинтокрили для збільшення льотного ресурсу передали на плановий капремонт іншому підприємству – “Авіакон”. Саме там без участі представників “МС Авіа-Грейду”, незважаючи на чинні гарантійні зобов’язання (встановлені системи перебували на гарантії у постачальника), демонтували та розібрали встановлені системи озброєння. Після цього з’явилися заяви про нібито несправжність обладнання, встановленого в процесі модернізації гвинтокрилів.

Проте, порівняння розібраних систем озброєння здійснили не за діючою українською документацією ДСТУ, а за радянськими та російськими ГОСТами. Варто зазначити, що українські державні стандарти були затверджені ще у 2023 році.

У “МС Авіа-Грейд” пояснили, що встановлені ним компоненти відповідають українській документації, однак відрізняються від російського ГОСТу. Ймовірно, тому їх вирішили визнати “несправжніми”. 

Фактично, за таким принципом під сумнів можна поставити будь-яке удосконалення бойової техніки радянського зразка, яку зараз використовують військові на фронті.

Чому в Україні неможливо провести перевірку справжності компонентів Мі-8 

Як вже згадувалося вище, єдина організація, яка могла б офіційно підтвердити відповідність компонентів авіаційної техніки радянських типів, – це розробник з Росії. Саме ця компанія може здійснювати авторський нагляд, має оригінальну серійну та ремонтну документацію.

Українським авіабудівним підприємствам після початку війни з Росією довелося адаптуватись, розробити власну документацію і працювати вже за українськими стандартами, щоб мати змогу ремонтувати та модернізовувати ту техніку, яка залишилася у спадок від радянського союзу, а також яка була закуплена в Росії раніше. Тому жодне українське підприємство не може легітимно проводити автентифікацію.

Наше підприємство не може здійснювати перевірку справжності під час проведення вхідного контролю у звʼязку з відсутністю на підприємстві наявної та актуальної серійної або ремонтної документації на дані вироби від розробника/виробника, який здійснює безпосередній авторський нагляд та знаходиться в країні-агресорі та підпадає під дію санкцій 

– пояснили в «МС Авіа-Грейд».

Затримання озброєння, недопуск до гарантій і втрата боєздатності

Незважаючи на відсутність будь-яких законних підстав для оцінки справжності, слідчі Департаменту військової контррозвідки СБУ відкрили кримінальне провадження та затримали озброєння, встановлене на гвинтокрили. Представників “МС Авіа-Грейд” до обладнання не допустили, технічну документацію не запитали, гарантійні процедури заблокували. Вочевидь не була проведена робота й з постачальником обладнання.

Зокрема, слідчі, ймовірно, досі не поцікавилися у постачальника про те, яке обладнання було поставлене і знаходилося у нього на гарантії.

У підсумку два гвинтокрили після капремонту повернулися у військові частини роззброєними і без можливості виконувати бойові задачі.

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *