В Україні відсутня акредитована інституція, яка має право визначати справжність компонентів до гвинтокрилів Мі-8МТ, що спричинило затримання озброєння та повернення двох гелікоптерів до військових підрозділів без боєздатності. Це утворює технічний, правовий та безпековий простір без правил, ставлячи під питання обороноздатність держави.

В Україні відсутня будь-яка авторизована установа з технічного обслуговування та лагодження гвинтокрилів типу Мі-8МТ, яка мала б компетенцію визначати справжність компонентів до цих гелікоптерів. Даний недолік у системі оборонного авіабудування став причиною для започаткування кримінального провадження та затримання озброєння двох військових гелікоптерів, зупинки гарантійних процедур і повернення до військових підрозділів двох гвинтокрилів у небоєготовому стані, пише УНН.
Відсутній орган для визначення справжності компонентів до гвинтокрилів Мі
В Україні на даний момент не існує жодної ліцензованої установи з технічного обслуговування та відновлення гвинтокрилів типу Мі-8МТ, яка б мала уповноваження встановлювати чи підтверджувати автентичність компонентів до даних гелікоптерів. Вочевидь така ситуація виникла через те, що розробник і виробник цих гвинтокрилів є російським, а відповідно будь-яка взаємодія з ним виключена.
Разом з тим, відсутність правомочного органу створює технічний, правовий та безпековий вакуум, що вже призвів до блокування модернізації техніки і поставив під сумнів обороноздатність держави. Адже два гвинтокрили, що знаходилися у військових частинах та виконували бойові завдання, через правові колізії після запланованого капітального відновлення втратили власне озброєння та повернулися до війська роззброєними.
Очевидно, що без акредитованої організації будь-які “експертні висновки” про справжність компонентів перетворюються на суб’єктивні припущення, котрі можуть стати основою для прийняття рішень, що шкодять обороноздатності, а також покласти початок кримінальним справам.
Удосконалення гвинтокрилів і несподівані “сумніви” щодо компонентів
На початку 2024 року підприємство “МС Авіа-Грейд” виконало державний контракт з дообладнання двох гвинтокрилів Мі-8МТ бойовими системами, електронікою та системами захисту. Після модернізації гвинтокрили пройшли технічні та льотні випробування, були прийняті військовими частинами. Один з гвинтокрилів успішно виконував бойові завдання, інший перебував на постійному бойовому чергуванні.
Згодом гвинтокрили для збільшення льотного ресурсу передали на плановий капремонт іншому підприємству – “Авіакон”. Саме там без участі представників “МС Авіа-Грейду”, незважаючи на чинні гарантійні зобов’язання (встановлені системи перебували на гарантії у постачальника), демонтували та розібрали встановлені системи озброєння. Після цього з’явилися заяви про нібито несправжність обладнання, встановленого в процесі модернізації гвинтокрилів.
Проте, порівняння розібраних систем озброєння здійснили не за діючою українською документацією ДСТУ, а за радянськими та російськими ГОСТами. Варто зазначити, що українські державні стандарти були затверджені ще у 2023 році.
У “МС Авіа-Грейд” пояснили, що встановлені ним компоненти відповідають українській документації, однак відрізняються від російського ГОСТу. Ймовірно, тому їх вирішили визнати “несправжніми”.
Фактично, за таким принципом під сумнів можна поставити будь-яке удосконалення бойової техніки радянського зразка, яку зараз використовують військові на фронті.
Чому в Україні неможливо провести перевірку справжності компонентів Мі-8
Як вже згадувалося вище, єдина організація, яка могла б офіційно підтвердити відповідність компонентів авіаційної техніки радянських типів, – це розробник з Росії. Саме ця компанія може здійснювати авторський нагляд, має оригінальну серійну та ремонтну документацію.
Українським авіабудівним підприємствам після початку війни з Росією довелося адаптуватись, розробити власну документацію і працювати вже за українськими стандартами, щоб мати змогу ремонтувати та модернізовувати ту техніку, яка залишилася у спадок від радянського союзу, а також яка була закуплена в Росії раніше. Тому жодне українське підприємство не може легітимно проводити автентифікацію.
Наше підприємство не може здійснювати перевірку справжності під час проведення вхідного контролю у звʼязку з відсутністю на підприємстві наявної та актуальної серійної або ремонтної документації на дані вироби від розробника/виробника, який здійснює безпосередній авторський нагляд та знаходиться в країні-агресорі та підпадає під дію санкцій
– пояснили в «МС Авіа-Грейд».
Затримання озброєння, недопуск до гарантій і втрата боєздатності
Незважаючи на відсутність будь-яких законних підстав для оцінки справжності, слідчі Департаменту військової контррозвідки СБУ відкрили кримінальне провадження та затримали озброєння, встановлене на гвинтокрили. Представників “МС Авіа-Грейд” до обладнання не допустили, технічну документацію не запитали, гарантійні процедури заблокували. Вочевидь не була проведена робота й з постачальником обладнання.
Зокрема, слідчі, ймовірно, досі не поцікавилися у постачальника про те, яке обладнання було поставлене і знаходилося у нього на гарантії.
У підсумку два гвинтокрили після капремонту повернулися у військові частини роззброєними і без можливості виконувати бойові задачі.